erkkilaitila1 Ideakirja yhteiskunnan pelastamiseen: 10 systeemistä vääristymää ja niille korjaukset.

Systeemitieteilijä arvioi sotea Lepomäen esityksestä eteenpäin kohti ratkaisua

  • Eksote on hyötynyt systeemiajattelusta Arkiajattelukirjani ideoiden muodossa.
    Eksote on hyötynyt systeemiajattelusta Arkiajattelukirjani ideoiden muodossa.
  • Systeemiajattelu on paras tie viisastumiseen.
    Systeemiajattelu on paras tie viisastumiseen.

Sote on niin vaativa aihe, varsinkin uudistuksen ollessa kesken, että ihan hierojan menetelmillä se ei ratkea.

Kaikista maailmassa tunnetuista tavoista ymmärtää kompleksisuus, ovat systeemiajattelu ja systeemien teoria (mukana kybernetiikka) ehdottomasti parasta tukea myöskin soten ymmärtämiselle eri muodoissaan. Suomessa näitä ei osata soveltaa yhteiskuntatasolla.

Tein muutaman tunnin analyysin Elina Lepomäen lausunnosta lähtien, koska se on laadultaan tasapainoisin, siinä esitetään sekä kritiikkiä että korjausliikkeitä. Erityisesti mainiten, hän toi esiin ihanteellisuuden ja itseorganisoitumisen kyvyn, jotka juuri ovat tästä näkökulmasta ikään kuin timantteja.


Oheisessa tunnin videossa opetetaan CATWOE-metodologiaa (siis opetukseen tarkoitettu, korkeakouluille). Johtopäätöksiä näkyy sen 10 viime minuutin aikana.

Erilaisia ehdotuksia on paljon. Esimerkiksi: Suomen pitäisi muuttaa kommunikointityyliään ja poliittista koneistoaan niin, että ylin taso ei sekaannu tämän tyylisiin hankkeisiin (kuin sote), sillä tämä ei edistä maan kehittymistä elinvoimaisempaan suuntaan, vaikka kansanterveyttä se parhaimmillaan parantaa.


Suomeen pitää luoda laadukas tutkimusjärjestelmä, joka tutkii Suomea, ettei mennä kuten purjevene ilman köliä ja peräsintä myrskyn armoilla. Tämä on systeemisin esitys sotesta tähän mennessä. Siitä itse kukin (jokainen puolue) voi jatkaa, koska metodi on julkinen ja helppo oppia.

Yhtenäisen metodin ansiosta kaikki aiheetön hälinä kenties vaimenee, ja voimme keskittyä itse asiaan eli systeemin rakentamiseen. Jos joku ei ymmärrä metodin ideaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_systems_methodology), vastaan täällä asiallisiin kysymyksiin. Tarkoituksena on päästä eroon samalla kertaa sekä populismista että fundamentalismista kohti rationaalista ajattelua, missä kuitenkin ihmisnäkökulma on selvimmin esillä, eikä talous.

Sote on ensisijaisesti palvelujärjestelmä, eikä suinkaan tapa tienata yhä lisää ja lisää - paitsi alan ammattilaisille.

Selostus alkaa täältä: http://metayliopisto.fi/tahan-asti-paras-analyysi-ja-synteesi-suomen-sot...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Excelillä ja matematiikalla ei tuollaista tilannetta saa ratkottua.

Talous on nähdäkseni sotessa vähäisessä roolissa siihen verrattuna saadaanko hanke yleensä toimimaan huomattavasti paremmin kuin nykyinen, mikä tietysti aina on lähtöolettamus kun suuri määrä päättäjiä laitetaan vuosiksi pohtimaan uudistuksia.

Ketterällä tekniikalla ja leanilla myöskin aika vähäinen merkitys tällaisessa pitkävaikutteisessa projektissa, missä on edettävä järjestelmällisesti.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Eksote mainitaan monesti malli esimerkkinä. Kuitenkin kun kaivaa asioita vähän pintaa syvemmältä, Eksote ei välttämättä ole paras malli.

Lukujen valossa Eksote on säästänyt esim toimitilojen kustannuksissa. Todellisuudessa Eksote maksaa 2-3x vuokraa edelliseen verrattuna jos riittääkään. Säästöt on saatu aikaa kun pienistä kunnista sekä Imatralla ja Lappeenrannassa on lopetettu toimipisteitä. Luvut näyttävät hyvältä toki.

Eksoten hallintorakenne on paisunut pahasti. Muutama vuosi sitten oli pieni siipi hallinnon käytössä. Nyt he havittelevat jopa entistä keskussairaalaa hallinnon käyttöön.

Työntekijät voivat pahoin. Keskijohtoa myöten pomot ovat erkaantuneet arjesta. Päivystyksestä ensiavussakin voi kuulemma säästää puolikkaan ihmisen ja se pärjää 1.5 ihmisellä. Lisäksi töitä tulee paljon lisää kun jo nykyiselläänkin 2 ihmistä täysin työllistettyjä. Jonotusajat ovat päivystyksessä iltaisin 3-12 tuntia... Henkilöstö on niin poikki kuin voi olla.

Paras esimerkki lienee se kun Eksote mainosti palkanneensa 50 uutta vakituista. Kyseessä oli silmänkääntötemppu: 50 määräaikaista vain vakinaistettiin pakon edessä (laki). Henkilötyötunnit eivät lisääntyneet yhtään.

Kokonaisuutta kuvaa se, että sijoittaja totesi uuden rakennuksen rakennettuaan, että Eksoten sopimus kuolettaa kaikki kustannukset 10 vuodessa ja sen jälkeen tulee puhdasta voittoa. Siis uudisrakennus...

Ei Eksotella ole rahankäyttö kunnolla hallussa. He ovat perehtyneet siihen miten tilastot ja luvut kannattaa esittää.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Pointti on siis se, että raaka todellisuus potilastasolla ei vastaa sitä mielikuvaa mitä Eksote kertoo. Kaikenlainen keskustelu käytännössä asiasta vaietaan.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Jos epäselvyyksiä on, pitäisi Eksoten tapaus avata ja muutenkin ottaa tutkimuskohteeksi, kun se on edelläkävijä.

On kuitenkin selvää, että henkilöstö kasvaa kun se alkaa soveltamaan palvelumuotoilua, jossa asiakaskontaktin pituus merkittävästi lisääntyy verrattuna liukuhihnameininkiin, mitä kuulemma nykyisin liikaa esiintyy.

Palvelumuotoilua sovelletaan Suomessa yksityisellä sektorilla varmaankin hyvin paljon ja Helsingissä esim. nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä. Se on soten merkittävä osa, tärkeä sellainen.

Yhteiskunta pitää nähdä kokonaisuutena monista eri näkökulmista. Siksi keskustelu harrastajatasolla ei tahdo toimia.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon Vastaus kommenttiin #8

Eksoten edelläkävijyys keskittyy tilastojen muokkaukseen, jotta ne näyttävät oikeilta. Sotessa kyse on kustannuksista. Eksoten tapauksessa kustannuksia on vähemmän kun palvelutarjontaa on vähennetty. Yksikkökustannukset taas ovat nousseet entiseen verrattuna korkeammaksi kun mietitään kiinteitä kustannuksia yksikkötasolla. Niitä pidetään piilossa eikä kukaan niitä kysele. Siinä se vitsi.

Suurin ongelma koko terveydenhuollossa on täysin paskat ja käytännössä toimimattomat tietojärjestelmät. Harvoin näkee niin paskoja softia, puhumattakaan yhteensopivuudesta. Jos ne korjattaisiin, suurimmat säästöt ja potilashyödyt tulisivat sieltä. Palkkaisin enemmänkin ux/ui suunnittelijoita joiden työn lopputuloksena lääkärit löytäisivät kaiken tiedon helposti parilla klikkauksella ja esim lääkkeet sivuvaikutuksineen sekä yhteensopivuuksineen näkyisivät kerralla. Suurin ongelma on monivaivaiset potilaat ja heidän palveleminen.

Jollekin tyypilliselle vastaanottopotilaalle joka kärsii flunssasta tai pienestä vaivasta, on turha rakentaa monimutkaisia prosesseja tai pitää prosesseja itsetarkoituksena.

Itse näen joka päivä näitä prosesseja itsetarkoituksena. Vannotaan agilen ja kanbanin nimeen, mutta ei tajuta niiden sisältöä. Sitten 300 jätkää/tyttöä tekee asioita vaikka eivät tajua prosessista hevon hittoakaan ja kokonaiskuva edes omasta osuudesta on täysin kadoksissa. Muutokset olivat helppoja kun vain luovuttiin turhasta prosessikeskeisyydestä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Sote, kuten muutkin julkisiin palveluihin liittyvät alueet ovat niitä, joissa politiikka ja palvelujentuotanto sekoittuvat. Tahto on poliittisten päätöstentekijöiden taskussa ja vaikka olisi kuinka järkeviä ideoita ja niiden taustalla osaamista, niin asiat eivät suinkaan mene niin kuin olettaisi.

Juurisyynä tehottomuudessa ja vanhoissa toimintatavoissa on poliittinen järjestelmä julkisen palvelujen tuotannon taustalla.

Jos sen haitalliset ominaisuudet jäisivät pois, niin ei tarvitsisi muuta kuin apinoida ja soveltaa yksityissektorilta parhaita malleja.

On oikeasti ajan haaskausta ja turhaa esittää minkäänlaisia ratkaisuja julkishallintoon, koska poliittinen päätöksentekojärjestelmä huolehtii, ettei järkevätkään ratkaisut pääse läpi.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"Suomen pitäisi muuttaa kommunikointityyliään ja poliittista koneistoaan niin, että ylin taso ei sekaannu tämän tyylisiin hankkeisiin (kuin sote), sillä tämä ei edistä maan kehittymistä elinvoimaisempaan suuntaan..."

Ei ole mikään uusi ja vallankumoiksellinen idea. Ei ongelma ole tämän tason ideoiden puutteessa. Turhaa edes perehtyä tällaisiin ideoihin, ennen kuin ongelmien oikeisiin juurisyihin on puututtu ja ne syyt on poliittisessa päätöksentekojärjestelmässä sisällä.

Niin kauan kuin poliittisten päättäjien verkosto itse hyötyy siitä, kun pääsevät päättämään julkisesta palvelutuotannosta, niin mennään päätöksenteossa vanhalla mallilla.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Tässä on, Jorma, kaksi tasoa: periaatteet ja käytäntö.
Juurisyytkin ovat tapauskohtaisia, siis käytäntöä.

Kaikki suuret asiat on suunniteltava periaatetasolla ottaen oppia kaikkialta, mistä sitä kohtuudella saa (kuten Viro ja parhaat tutkimukset ja paras osa Eksotesta).

Ongelmana on viestinnän sekavuus ihan kaikkialla. IT-ammattilaisen näkökulmasta sote kaikkineen on ihan normaali palvelujärjestelmä. Olen ohjelmoinut niitä koko 90-luvun. Kaikissa on tietysti oma logiikkansa, mutta sitä varten on fiksu johto, että se organisoi. Hallitus ei pysty sitä tekemään.

Lepomäellä on hyvä esitystapa. Hän kertoo selkeästi, esittää vastaväitteet ja oman esityksensä. Minä jatkoin siitä ja sain selkeyden itselleni miten hanketta pitäisi viedä eteenpäin. Ensiksi tarvittaisiin asiallinen tuumaustauko: palasten kokoaminen, jotta hyvä synteesi alkaisi syntymään.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Oikein hyviä kommentteja tähän mennessä.
Kun palottelee soten osiin: hallitus (tärkein transformaatio), palvelun tarjoajat, asiakkaat, ympäristö eli alueet, erilaiset poliittiset käsitykset (maailmankuva)sekä omistajat (kaikki, joiden rahat on kyseessä), saadaan tuo videossa kuvaamani CATWOE-ajattelu käyntiin.

En ota kantaa Eksoten toteutumiseen. Silti palvelumuotoilu on parasta, mitä yhteiskunta on prosessina saanut aikaan. Eksotessa asiakas otetaan vastaan ja hänelle luodaan prosessi: hoidon elinkaari. Lepomäki haluaa yhden luukun periaatetta, että Kela vastaisi järjestelystä valtakunnalliselta. Molemmat yhdistettynä muodostavat ihanteellisen ketjun, ainakin kaukaa nähtynä. Siinä tulisi integraatio valmiiksi ja se olisi edullinen.

Sotesta pitäisi saada kustannuskiihko tässä vaiheessa pois, vai onko maa niin katastrofaalisessa tilassa, että pari miljardia kaatamassa hanketta?

Ensin pitäisi suunnitella toimiva systeemi ja sitten optimoida sitä paikallisesti niin, että otetaan huomioon alueen resurssit ja jo tehdyt investoinnit.

Päätösvalta pitää antaa toimijoille, eikä hallituksen ministereille, jotka siitä vähiten itse tietävät ja ovat poliittisten paineiden puristuksessa itse kaikkein pahiten.

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Vaikka kuinka tehtäisiin palvelumuotoilua, ei se toimi jos muut prosessit sekä erityisesti sairaanhoidossa, tietojärjestelmät eivät tue sitä tai ei osata niitä käyttää.

Otetaan esimerkkinä se, että sairaanhoitopiirit käyttävät leania - myös eksote. Näissä kuitenkin itse järjestelmä ja jokin tapa toimia on muodostunut itsetarkoitukseksi ymmärtämättä ideologiaa. Tähän ympätään palvelumuotoilu ja teoriassa konsepti voisikin olla ok. Mutta vain teoriassa. Käytännössä on saatu aikaan s8ekaannusta, paöjon ylimääräistä ravaamista hoitoyksiköissä jne. Tämä johtuu siitä, että lean ja palvelumuotoilu ovat sanoja, jotka kaikuvat hallinnon käytävillä ja kokouksissa viljellään hienoja termejä. Ne eivät kuitenkaan näy asiakkaalle eikä edes henkilöstö YMMÄRRÄ niitä vaan asiat ovat täysin irtaantuneita arjesta.

Jos mietitään vielä elinkaari ajattelua, ei olla lähelläkään sitä.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Hei, Jan

Voin hyvin kuvitella tuon IT-sekamelskan, vaikka en siinä melskeessä ole mukana ollut.

Olisi mielenkiintoista tietää miten Leania on sovellettu ja miten sitä on ymmärretty. Siitä puuttuu käsitteellinen malli, mikä taas systeemiajattelussa on mahdollista luoda. Esim. CATWOE on sellainen. Kun yhteistä mallia ei ole, ei viestintäkään toimi, koska eri ihmiset ymmärtävät ketteryyden eri tavoin. Sama vika on itse ohjelmoinnissa.

Olen yrittänyt saada kontaktia Suomen kuuluisimpiin Lean-taloihin, mutta eivät suostu (uskaltaudu) keskustelemaan. Nimenomaan Suomi tarvitsisi menetelmien välistä avointa keskustelua, jotta löytyisi parhaat tavat toimia kaikissa eri yhteyksissä. Tämä sekoilu (pyörän uudelleenkeksiminen) maksaa maassamme miljardeja joka vuosi.

Yliopistot eivät pysty yhdistelemään menetelmiä, koska ne kouluttavat yhtä kurssia kerrallaan, samoin IT-talot. Siksi ihmisistä tulee työssä "putkiaivoja". Tätä olen Metayliopistossa yrittänyt korjata parempaan suuntaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Päätösvalta pitää antaa toimijoille, eikä hallituksen ministereille, jotka siitä vähiten itse tietävät ja ovat poliittisten paineiden puristuksessa itse kaikkein pahiten."

Tämä on blogin tähänmennessä viisain oivallus ja tärkein sanoma.

Suurin moka mitä sotessa on tähän mennessä tehty on antaa sen hoito ministereille. Se on käsittääkseni kaiken tämän puliveivaamisen ja sotkun ja sähläyksen perussyy.

Suunnittelu ja toimivalta olisi pitänyt antaa alueellisille toimijoille, kuitenkin niin että valtio olisi kiinteästi mukana kuvioissa yhtenä tärkeimmistä tekijöistä, valvomassa että paikalliset ratkaisut ovat yhteen nivoutettavissa, niin että myös kokonaisuudesta tulisi toimiva.

Nythän on niin että alueellisia ratkaisuja on jo tehty ja painetta niiden luomiseen on olemassa. Se on hyvä alku ja luonnollinen lähtökohta.

Valtion pitäisi nyt mennä sinne alueille, keskustella toimijoiden kanssa, kysellä miten menee ja mitkä olisivat alueiden toiveet ja viesä myös omat näkemyksensä heille tiettäväksi.

Sitten vain pitää vain antaa alueiden tehdä omat ratkaisunsa, niputtaa kaikki yhteen ja hoitaa lainsäädäntö valmiiksi.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Se, että päätösvalta pitää antaa poliitikoilta asioita paremmin tunteville on ollut selvä niin kauan kuin sotea on veivattu. Vaan itseriittoiset poliitikot eivät moiseen suostu, joten vajotaan aina vain syvemmälle - niin syvälle, että uskon enemmistön kansalaisista pystyvän parempaan tulokseen.

En osaa nähdä muuta pysyvämpää parannusta kuin, että terveysasiat annettaisiin virkamiesministerille, jolla olisi asioista sekä kokemusta että näkemystä. Aivan sama koskee myös esimerkiksi opetusministeriötä. On hämmästyttävää miten lyhyessä ajassa kahden tärkeän hallinnonalan tulevaisuuspotentiaali on romahtanut, vaikka hyvistä ratkaisuista ei olisi puutetta.

Politiikkakysymys on soten osalta vieläkin laajakantoisempi. Yksityistämisen kannattajat puhuvat paljon julkisen terveydenhuollon tehottomuudesta. Olen päätynyt käsitykseen, että läpi koko hallinnon politiikan sotkeminen kuvioihin on tehottomien piirteiden pääasiallinen aiheuttaja. Yksityistämisellä politiikka voidaan kitkeä pois, mutta sama voitaisiin tehdä muutenkin. Samalla saataisiin hyödyksi tuplapotti. Tehokkuus lisääntyisi ja yrityksille menevät voitot jäisivät terveydenhuoltoon. Etu olisi todellisuudessa vieläkin suurempi, koska myös kaikki sirpaloituneesta rakenteesta seuraavat huomattavat lisäkustannukset jäisivät pois. Julkinen terveydenhuolto ei siis ole lähtökohtaisesti yksityistä kalliimpaa. Sellaisen väittäminen on asioiden sekoittamista.

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen Vastaus kommenttiin #13

Yksityisessä toiminnassa on sisäänrakennettuna tarve toiminnan jatkuvaan kehittämiseen (kilpailu, kannattavuuden parantaminen). Jos kilpailua ei ole (julkinen tai yksityinen monopoli), kustannukset karkaavat ja / tai hallinto paisuu.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner Vastaus kommenttiin #14

Olet oikeassa, mutta hallituksen tulevassa laissa ei ole kannustimia hoitaa vakavasti sairaita ja monisairaita ihmisiä hyvin. Raha kilahtaa kassaan jo rekisteröytymisen yhteydessä, rahaa ei siis tule ihmisen hoidosta. Sote-keskuksen kannattaa siis haalia paljon asiakkaita rekisteriinsä, mutta paljon hoitoa vaativat kannattaa työntää muualle mahdollisimman pian. Erittäin suuri porsaanreikä sanon minä.

Samainen järjestelmä on ollut jo pitkään Ruotsissa ja on aiheuttanut huomattavia ongelmia - Soten hintalappu kasvanut, vaikeasti sairaiden hoito heikentynyt, synnytysten virheet kasvussa - Perusterveet käyttävät entistä enemmän palveluita yhteiskunnan laskuun. Suomen taloudellinen tilanne on Ruotsia paljon heikompi, joten romahtaako koko systeemi tulevaisuudessa ja Suomi joutuu selvitystilaan. Ja kärsijöinä ovat taas kerran köyhät ja sairaat.

Myös 18 maakuntaa viiden miljoonan maassa kuulostaa paljolta. Eikö kolme hallinnontasoa nosta kustannuksia? Yli 300 kuntaa, 18 maakuntaa ja valtio. Hallinnoilla on tapana paisua suhteettomasti ja päättäjät karsivat mieluummin hoitotyötä tekevistä kuin koskevat hallintoon. Kuka nyt itselleen potkuja järjestelisi. Professori Kokemäki katsoo että viisi hallinnollista sote-aluetta riittää, jolloin rahaa ehkäpä jää myös itse hoidon toteutukseen.

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen Vastaus kommenttiin #16

Olen täysin samaa mieltä mainitsemistasi ongelmista hallituksen SOTE -mallissa.

Kokoomuksen olisi parasta ottaa vaarin Elina Lepomäen (ja muiden) huomioista ja viheltää SOTE -peli poikki pikaisesti !

Käyttäjän JanTheon kuva
Jan Theon

Päätösvalta Apotissa joka maksaa useita satoja miljoonia euroja, on annettu lääkäreille. Lääkärin koulutus on antanut vakaan asiantuntemuksen ja eväät päättää IT-asioissa - erityisesti ostoasioissa ja rahan käyttämisessä sekä laadun vaatimisessa "kerralla oikein".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset